sobota 15. decembra 2012

Správa o VVČ 2011/2012



Správa o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach v predškolskom zariadení za školský rok 2011/2012

Spracovala: Jana Merjavá, poverená riadením MŠ
              
 Obsah hodnotiacej správy:

(1)
a)  základné identifikačné údaje o škole
b)  údaje o počte detí v materskej škole
c)  údaje o počte detí pred vstupom do základnej školy
d)  údaje o dosiahnutých výchovno-vzdelávacích výsledkoch v šk. roku 2011/2012
e)  údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu pedagogických zamestnancov
     školy
f)  údaje o ďalšom vzdelaní pedagogických zamestnancov školy
g)   údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti
h)   údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená
ch)  údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠŠI v škole
i)   údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy
j)  cieľ, ktorý si škola určila v koncepčnom zámere rozvoja školy na príslušný šk. rok
     a vyhodnotenie jeho plnenia
k) oblasti, v ktorých materská škola dosahuje dobré výsledky, a oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania zlepšiť vrátane návrhov opatrení

(2)
uplatňované výchovno-vzdelávacie plány
  
(1)


a) Základné identifikačné údaje o škole


1. Názov školy:                             Materská škola

2. Adresa školy  :                              Robotnícka 3, 053 42 Krompachy

3. Telefónne číslo školy:                                  053 447 23 06

4. E – mailová adresa:                             msrobotnicka@kromsat.sk
5. Zriaďovateľ školy :                     Mesto Krompachy, Námestie slobody 1
6. Mená vedúcich zamestnancov školy s určením ich funkcie:

Riaditeľka   školy  :             Jana Merjavá – poverená riadením MŠ

  

7. Údaje o rade školy a iných poradných orgánoch školy:
Rada školy:
Rada školy zriadená podľa § 25 zákona č. 596/2003 Z.z:
Ing. Kozlová Lívia - predseda
Mgr. Silvia Ontková - člen
Anna Ofčanská- člen
Sláva Čiasnohová – člen
Mudr. Marián Hojstrič-delegovaný člen MsZ



 Poradné orgány:
·                      ·         Rada školy: je iniciatívny a poradný orgán vyjadrujúci a presadzujúci miestne        
                   záujmy rodičov a pedagógov v oblasti vzdelávania.
·                      ·         Pedagogická rada školy: členmi sú všetci pedagogickí zamestnanci školy.

 b) Údaje o počte detí v materskej škole
Údaje o počte detí materskej školy k 15. septembru 2011
        
1. trieda - Indiáni
2 - 4 ročné deti
13
2. trieda - Sovičky
4 - 6 ročné deti
17

Celkom 2 triedy s počtom detí 30.


c)  Údaje o počte detí pred vstupom do základnej školy.

Údaje o počte zapísaných detí do 1. ročníka
Celkový počet detí zúčastnených na zápise do 1. ročníka:
14
Celkový počet detí, ktorým bolo vydané rozhodnutie o odklade nástupu do 1. ročníka:
0
Celkový počet detí, ktorým bolo vydané rozhodnutie o prijatí do 1. ročníka:  
14
  
d) Údaje o dosiahnutých výchovno-vzdelávacích výsledkoch v školskom roku
   2011/2012.

     Štátny vzdelávací program ISCED 0 – predprimárne vzdelávanie, rozpracovaný v Školskom vzdelávacom programe „Cesta do ríše poznania“, je hlavný dokument pri realizácii výchovno – vzdelávacej činnosti. Kompetencie, tematické okruhy, vzdelávacie oblasti,  vzdelávacie štandardy a ich prepojenosť v realizačnej rovine, vychádzala z učebných osnov v školskom vzdelávacom programe a z plánov výchovno – vzdelávacej činnosti, pri uplatňovaní princípu celostného rozvoja osobnosti dieťaťa.  Hlavným prostriedkom rozvoja osobnosti dieťaťa predškolského veku bola hra.  Štýl učenia v hre smeroval cielene k osobnostne orientovanej výchove a rozvíjaniu kľúčových kompetencií. Východiskom bola jedinečnosť dieťaťa, aktívne učenie a jeho začleňovanie do skupiny a kolektívu. Pri plánovaní výchovno – vzdelávacích činností sme zohľadňovali rozvojovú úroveň dieťaťa a vyvážene sme rozvíjali psychomotorickú, kognitívnu a sociálno – emocionálnu stránku dieťaťa.

Kognitívna oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa
     V oblasti kognitívneho rozvoja bolo pre nás prvoradé rozvíjanie komunikačných schopností dieťaťa, zdokonaľovanie jazykového prejavu a osvojenie základov spisovnej slovenčiny. Prostredníctvom pripravených edukačných aktivít sme stimulovali spontánny rečový prejav detí. Reč detí bola pozitívne ovplyvňovaná podnetnosťou prostredia v triedach, rekvizitami, učebnými pomôckami, knihami, encyklopédiami, maľovaným čítaním, čo podporovalo aj predčitateľskú gramotnosť. Komunikačné schopnosti sú primerané veku dieťaťa.  Pretrvávajúcim negatívom bolo neakceptovanie logopedickej starostlivosti pre dieťa zo strany niektorých rodičov, čo viedlo u niekoľkých detí k zlej výslovnosti hlások a hláskových skupín. Pri sprostredkovaní poznatkov a v praktických činnostiach  sme  postupovali od jednoduchého k zložitému. Zadané úlohy deti zvládali zväčša primerane veku, občas si vyžadovalo ich plnenie pomoc a individuálny prístup učiteľky. Deti formou hier hľadali a objavovali súvislosti pri riešení problémov a objavovali funkčnosť vecí. V hrových činnostiach aplikovali získané poznatky a skúsenosti, čím boli zámerne rozvíjané poznávacie a učebné kompetencie. Využitím aktivizujúcich metód sme sa snažili aktivizovať pozornosť (na dlhší čas), pamäť (s krátkodobej na dlhodobú) a logické myslenie. Manipuláciou s predmetmi v edukačných aktivitách a spoločenských hrách si deti osvojovali matematické myslenie o veľkosti, tvare a množstve. Staršie deti dokázali počítať do desať a niektoré počítali aj cez desiatku. Logické myslenie si deti rozvíjali formou hlavolamov, problémovými úlohami v pracovných zošitoch.  V edukačnom procese  sme využívali dostupné  digitálne technológie (počítač, interaktívnu tabuľu), čím si deti rozvíjali  pri manipulácii digitálnu gramotnosť. U detí sme rozvíjali zmyslové poznanie pri oboznamovaní sa so živou a neživou prírodou. Vzdelávaciu a výchovnú činnosť sme zamerali s dôrazom na ochranársky postoj k životnému prostrediu, hlavne na zdravé potraviny, čistú vodu, separovanie odpadkov a prevenciu pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia. Všetky činnosti a aktivity boli ukončované otvorenými otázkami tak,  aby deti získavali hodnotiace a sebahodnotiace zručnosti vo vzťahu k stanoveným cieľom i k vlastnej činnosti dieťaťa.  Osvojovali si základy bezpečnostnej premávky. Osobnou skúsenosťou a používaním ochranných prvkov si uvedomovali pravidlo cestnej premávky vidieť a byť videný.  Rozsah uvedených poznatkov zvládli deti primerane veku a rozvojovej úrovne detí. Všetky 5 – 6 ročné deti sú pripravené na vstup do základnej školy.

Sociálno – emocionálna oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa
V edukačných aktivitách sa deti učili spontánne aj zámerne, prežívali zážitky úspechu ale aj neúspechu pri plnení rôznych úloh.  Osobnostné a sociálne kompetencie si deti rozvíjali prácou v skupinách, pričom boli vedené ku vzájomnej akceptácii, pomoci, prejavu ohľaduplnosti k svojmu okoliu a prostrediu, zotrvanie v činnostiach ako aj k ich dokončeniu. Integrovaním prvkov prosociálnej výchovy a dodržiavaním práv v edukačných činnostiach a hrách viedlo k akceptácii multikultúrnych rozdielov a rozvíjaniu schopnosti uvedomovať si dôsledky vlastného správania. U mladších detí dochádzalo k postupnému osvojeniu sebareflexie, po vzniknutom konflikte sa na výzvu učiteľky vedeli ospravedlniť, poďakovať a požiadať o pomoc. Základy empatie si mali možnosť rozvíjať vo všetkých organizačných formách dňa medzi sebou, ale aj na vychádzkach k osobám chorým, zdravotne postihnutým a starým ľuďom. (vystúpenie detí k mesiacu úcty k starším). Využívali sa metódy ranného kruhu, diskusie, tvorby pravidiel a prvkov tvorivo – humanistickej výchovy. Deti sa v hrách dokázali zdravo prejaviť a presadiť, odhadnúť svoje možnosti a spôsobilosti. V činnostiach s výtvarným a pracovným zameraním sa ponechávala voľnosť kreativite detí, nápaditosti, boli vedené k vytrvalosti, sústredenosti, zodpovednosti a samostatnému prejavu. Tvorivo využívali rôzne výtvarne techniky a vytvárali kompozičné celky. Výtvarný prejav bol u väčšiny detí na dobrej- veku primeranej úrovni a dokázali ho využiť v rôznych činnostiach. Na svoje sebavyjadrenie mali deti možnosť aj po hudobnej stránke.  Pri speve piesní sme u detí dbali na správne dýchanie, dodržiavanie primeraného tempa  a rytmu.  Zapamätali si piesne s rôznou tematikou, ktorú dokázali prezentovať pred skupinou detí,  rodičov ako aj pred verejnosťou  (mesiac úcty k starším, vianočná besiedka, deň matiek, a pod.).  Hudba bola pre deti zdrojom kladného citového zážitku a radosti. Pohyb na hudbu vyvolával v nich pocit uvoľnenia a celkové oživenia. Spoznávali niektoré hudobné nástroje. Kladný vzťah ku knihe sme u deti posilňovali návštevou knižnice, pravidelným čítaním príbehov pred odpoludňajším odpočinkom. Vo vytvorených čitateľských kútikoch  v triedach, si deti listovali v rôznych knihách, detských časopisoch a čítali si obrázkové príbehy známych rozprávok a básni. Nácvikom básní a dramatizácie rozprávok sme oživovali rôzne vystúpenia v rámci materskej školy a mesta. Upevňovali si zásady slušného správania sa na verejných podujatiach. Výkonové štandardy/ špecifické cieľa so sociálno – emocionálnej oblasti  deti dosahovali v rámci aktuálnej rozvojovej úrovne  a  primerane veku dieťaťa.

Perceptuálno –motorická oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa
Spontánne a riadené pohybové činnosti boli súčasťou rôznych organizačných foriem počas celého dňa.  Deti boli podporované rôznorodými pohybovými aktivitami a praktickými činnosťami. Boli vedené k spolupráci  a dodržiavaniu vopred dohodnutých pravidiel.  Deti reagovali na telovýchovnú terminológiu, s ktorou počas roka prichádzali do styku pri pohybových a relaxačných cvičeniach. Dbali sme na správne hygienické požiadavky pri cvičení (vyvetraná miestnosť, uvoľnený odev a pod.), k čomu boli vedené deti od najmladších až po predškolákov. Každodenné zaraďovanie jednoduchých zdravotných cvikov, niekedy i špeciálnych pohybových aktivít, viedlo k vytvoreniu si kladného postoja k pohybu.  Ovládajú základné lokomočné pohyby. Vedia realizovať a meniť rôzne polohy a postoje. Správne používali a manipulovali s náčiním a dokázali sa bez väčších  ťažkostí pohybovať po náradí. S menšími nedostatkami boli vedené k zvládaniu pravo – ľavej orientácie v priestore, ako aj k vlastnej osobe.  Rozvoj psychomotorických kompetencií sa prejavoval u detí túžbou a ochotou pohybovať sa rozmanitými spôsobmi počas celého dňa, v rôznom teréne, prekonávaním terénnych nerovností, realizovaním sezónnych činností pri pobyte vonku, pohybových hier, rôznych športových a súťaživých činností, ale aj chôdzou vo viazanom útvare na vychádzkach. V hudobno – pohybových hrách dodržiavali pravidlá, spolupracovali a rešpektovali sa navzájom. Rytmizovali s pomocou učiteľky a neskôr aj samostatne hrou na telo v rôznych postojoch. Uplatňovali rôzne tanečné prvky, ktoré boli zaraďované do prípravy kultúrnych programov.  Súčasťou všetkých organizačných foriem bolo podporovanie sebaobslužných činností. Deti sú samostatné pri obliekaní, s menšou pomocou u mladších detí. Návyky a zručnosti súvisiace s hygienou, sebaobsluhou, stolovaním, udržiavaním poriadku a čistoty majú deti primerane veku osvojené. Pri ich realizácii si vzájomne dokázali pomáhať a spolupracovať. Rozvoj jemnej motoriky a vizuomotoriky deti rozvíjali strihaním, skladaním, lepením, modelovaní, konštruovaním a činnosťami súvisiacimi s ľudskou prácou. S týmito činnosťami úzko súviselo dodržiavanie bezpečnosti, k čomu boli deti vždy upozorňované a vedené. V konštruktívnych činnostiach boli vedené k vyjadrovaniu priestorovej predstavivosti, sústredenosti a spolupráci. Boli nabádané k dokončeniu úloh v primeranej kvalite a čase. Rozvíjala sa u nich technická tvorivosť a zručnosť.  Pri grafomotorických cvičeniach boli u detí  upevňované správne návyky držania grafického materiálu a správneho sklonu papiera pri kreslení na stole. Cvikmi na odľahčenie ruky pri grafomotorických cvikoch, boli dôsledne vykonávané, aby deti nevyvíjali  neprimeraný tlak na grafickú stopu. Tak sme u detí dosahovali cielené rozvíjanie grafomotorických zručností, ako príprava na elementárne písanie v základnej škole. Deti boli počas dochádzky do materskej školy usmerňované k správnemu držaniu tela sedenia pri stoloch. Pri rozvíjaní psychomotorických kompetencií sme využívali metódu nabádania motiváciou,   povzbudením a pochvalou.

Zabezpečovanie výchovy a vzdelávania:   4 pedag. zamestnanci.
Zabezpečenie prevádzkového úseku:       1  školníčka

Odložená školská dochádzka v šk.r. 2011/2012:
V školskom roku 2011/2012 malo odloženú školskú dochádzku 1 dieťa.

Úroveň  výchovno  – vzdelávacieho procesu:
Úroveň výchovno – vzdelávacieho procesu bola ovplyvňovaná vnútornými faktormi. Vnútorné faktory tvorili osobnostný rozvoj dieťaťa, jeho kognitívnu, sociálno – emocionálnu a percepčno – motorickú oblasť, príroda, rodina, jej členovia, výchovný štýl, prístup  učiteliek k dieťaťu, sociálna skupina vrstovníkov, materiálne vybavenie školy a ostatné výchovné a vzdelávacie inštitúcie v meste.
1.     Zhodnotenie dosiahnutej úrovne osobnostného rozvoja detí.
2.     Zhodnotenie úrovne pedagogickej práce učiteliek.
3.     Zhodnotenie  výsledkov riadiacej práce.
4.   Zhodnotenie úrovne a spolupráce MŠ – rodina, MŠ – iné inštitúcie.

1. Zhodnotenie dosiahnutej úrovne osobnostného rozvoja detí.

Oblasť kognitívneho rozvoja:
Kognitívna oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa zahŕňa:
-          rozvíjanie kognitívnych spôsobilosti, mentálnych návykov a pred matematického myslenia,
-          utváranie a rozvíjanie správnych jazykových a rečových návykov,
-          utváranie návykov bezpečnosti a ochrany zdravia,
-          utváranie a rozvíjanie environmentálneho cítenia a správania,
-          rozvíjanie kognitívnej tvorivosti,

Hodnotenie dosiahnutej úrovne:
Zo začiatku šk. roka sa deti nedokázali samostatne vnútorne motivovať k poznávaniu. Postupne sa deti sústreďovali a to predovšetkým adekvátnou motiváciou, spoluprácou učiteliek a rodiny, vhodnou literatúrou.
V tvorivo – humanistickej výchove sme dôraz kládli na rozvoj kognitívnych aj nonkognitívnych funkcií a procesov. Rozvoj týchto funkcií a procesov sa uskutočňoval  v priebehu dňa v jednotlivých triedach podľa Školského vzdelávacieho programu,  v pripravovaných týždenných témach, cieľoch, cieľových požiadavkách a úlohách. Tento rozvoj funkcií a procesov sa uskutočňoval najmä prostredníctvom riešenia každodenných, deťom blízkych problémov. Deti sme viedli k tomu aby boli zvedavé, aby mali radosť z poznávania, objavovania, bádania, experimentovania. Vo všetkých činnostiach sa dôraz kládol na deti, aby boli pri činnostiach samostatné a aktívne, aby sa dokázali na činnosti sústrediť, vnímať ich.
Hlavným prostriedkom rozvoja a kultivácie predškolského dieťaťa, obohacovaním jeho poznávania a sociálnej skúsenosti v MŠ je obsah predprimárneho vzdelávania. Štátny vzdelávací program pre materské školy formuje základný výber obsahu, ktorý musí byť povinne zakomponovaný do školského vzdelávacieho programu školy. Základný obsah predprimárneho vzdelávania je stanovený tak, aby v náväznosti na súčasné trendy vo vzdelávaní zodpovedal cieľom a zámerom predprimárneho vzdelávania a aby rešpektoval vek, predpoklady a skúsenosti dieťaťa predškolského veku, ich súčasné i budúce potreby a taktiež i prostredie a možnosti materskej školy. Tento obsah je štruktúrovaný do oblasti kognitívneho rozvoja, sociálno-emocionálneho a perceptuálno-motorického rozvoja, ktoré rešpektuje vývoj dieťaťa, jeho prirodzený život, zrenie i učenie. Tieto oblasti rozvoja sa dejú v prirodzených interakciách, do ktorých dieťa v rámci týchto vzťahov vstupuje, v ktorých žije, rozvíja sa a vyrastá, učí sa a tiež vzdeláva. Tieto oblasti rozvoja majú 4 tematické okruhy:
1.     Ja som
2.     Ľudia
3.     Príroda
4.     Kultúra

1. Ja som
Zámerom vzdelávacieho úsilia v tejto oblasti je stimulovať a podporovať rast a neurosvalový vývoj dieťaťa, podporovať jeho fyzickú pohodu, zlepšovať jeho telesnú zdatnosť i pohybovú a zdravotnú kultúru, podporovať rozvoj jeho pohybových a manipulačných schopností, učiť dieťa k sebaobsluhe a viesť ho k zdravým životným návykom a postojom. V oblasti psychologických podporovať duševnú pohodu, psychickú zdatnosť a odolnosť dieťaťa, rozvoj jeho rozumových schopnosti, reči a jazyka, poznávacích procesov a funkcií, jeho citov a vôle, sebapoznanie, jeho kreativity a sebavyjadrovania, stimulovanie osvojovania a rozvoja jeho vzdelávacích schopností a povzbudzovanie dieťaťa v jeho ďalšom  rozvoji, poznávaní a učenia. U detí sa rozvíjali vlastnosti ako uvedomovanie si vlastného tela,  rozvoj pohybových schopnosti v oblasti hrubej a jemnej motoriky / koordinácia a rozsah pohybu, pohyblivosti, správne dýchanie /, ovládanie pohybového aparátu a telesných funkcií. Deti uvedené úlohy plnili pohybovými činnosťami ako je chôdza, lezenie, beh , skok, poskoky potom sú to loptové hry, sezónne cvičenia. Manipulovali s predmetmi, pomôckami, nástrojmi, náčiním, náradím i materiálom. Využívali sa zdravotne zamerané činnosti ako uvoľňovacie cvičenia, dychové a relaxačné cvičenia, zmyslové a psychomotorické hry, konštruktívne a grafické činnosti, hudobné a hudobno-pohybové činnosti a hry, jednoduché pracovné a seba obslužné činnosti / starostlivosť o seba, o svoje  osobné veci, poriadok a pod/., poznávacie činnosti zamerané k osvojovaniu pojmov o zdraví, ľudskom tele, bezpečnosti, telovýchove a športe.
Jazyk a reč: rozvíjali sa u detí rečové a jazykové schopností v oblasti receptívnych / vnímanie, počúvanie, chápanie / a produktívnych / výslovnosť, vytváranie pojmov, hovorený prejav, vyjadrovanie sa/. Rozvíjal sa kultivovaný prejav využívaním artikulačných , rečových, sluchových a rytmických hier so slovami, slovné hádanky, spevácke činnosti, spoločné rozhovory, rozprávanie zážitkov, príbehov, podľa skutočnosti, podľa obrázkov, prednes, recitácia, dramatizácia a spev, prezeranie a „ čítanie „ obrázkových kníh a leporel, grafické napodobňovanie symbolov, tvarov, čísiel, písmen.
Poznávacie schopnosti, myšlienkové operácie, predstavivosť, fantázia:  tu sme využívali priame pozorovanie prírodných javov, konkrétnu manipuláciu s predmetmi, voľné hry, experimentovanie s materiálom a predmetmi, zmyslové hry, činnosti na rozvoj a cvičenie vnímania, zrakovej a sluchovej pamäti a pozornosti, námetové hry a činnosti, hry zamerané na podporu tvorivosti, predstavivosti a fantázie, práca s knihami, s obrázkovým materiálom, výlety do okolia, sledovanie rozprávok a pod. Deti úlohy zvládli. Tieto úlohy boli prispôsobené vekovým osobitostiam detí.

2. Ľudia
Zámerom vzdelávania v interpersonálnej oblasti je podporovať utváranie vzťahov dieťaťa k inému dieťaťu, či dospelému, posilňovať, kultivovať a obohacovať jeho vzájomnú komunikáciu a zabezpečovať pohodu týchto vzťahov. Úlohy sme plnili hrami, ktoré boli zamerané na posilňovanie prosociálneho správania vo vzťahu k druhým v rodine, materskej škole. Využívali sme sociálne a interaktívne hry, hranie úloh, dramatické činnosti, hudobné  a hudobno – pohybové hry, spoločenské hry, spoločné aktivity na rôzne témy, kooperatívne činnosti vo dvojiciach, v skupinách, čítanie, rozprávanie a počúvanie rozprávok a príbehov na témy vzťahy medzi ľuďmi. Úlohy deti splnili, dbali sme na vekové osobitosti detí.

3. Príroda
Zámerom vzdelávania v environmentálnej oblasti je vzbudiť u dieťaťa elementárne poznatky o okolitom svete a dianí v ňom, o vplyve človeka na životné prostredie počínajúc v najbližšom okolí a končiac celkovými problémami celosvetového dosahu. Vytvoriť základy pre otvorený a zodpovedný postoj dieťaťa k životnému prostrediu. Využívali sme k splneniu úloh zmysluplné pracovné činnosti, kognitívne činnosti / kladenie otázok a hľadanie odpovedí /, práca s literárnym textom, obrázkovým materiálom, využívanie encyklopédii, motivované hrové aktivity, činnosti, ekohry. Deti úlohy zvládli vzhľadom k tomu, že sa prihliadalo na vekové osobitosti tej, ktorej skupinu detí.
  
4. Kultúra
 Zámerom vzdelávania v oblasti sociálnej a kultúrnej je uviesť dieťa do spoločnosti ostatných ľudí, do života v ľudskej spoločnosti i do sveta kultúry a umenia, pomôcť dieťaťu osvojiť si potrebné vedomosti, návyky i postoje, prijímať základné všeobecne uznávané spoločenské, morálne a estetické hodnoty a podieľať sa na utváraní spoločenskej pohody.
Úlohy sa plnili tým, že sa deti zúčastňovali na počúvaní rozprávok, príbehov, veršov, hudobných skladieb, piesní, sledovaním  dramatizácie, divadelných scénok, rôznych námetových hier, konštruktívnych hier, prípravy spoločenských podujatí a slávností – kultúrne programy pre rodičov, starých rodičov,: deti navštevovali knižnicu, stretávali sa s literatúrou, dramatickým, výtvarným a hudobným umením mimo materskej školy. 

Oblasť percepčno – motorického rozvoja:
Perceptuálno  – motorická oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa zahŕňa:
-          rozvíjanie hrubej a jemnej motoriky,
-          utváranie elementárnych základov telesnej kultúry,
-          rozvíjanie vizuomotoriky a grafomotoriky,
-          utváranie kultúrno – hygienických, zdravotných, technických a elementárnych ochranárskych návykov,  
-     rozvíjanie prakticko – umeleckej a technickej  tvorivosti,

Úroveň rozvoja grafomotorických zručností:
Úroveň rozvoja vizuomotorickej koordinácie a jemnej motoriky sa overovala      prostredníctvom  pracovných zošitov a listov. Úspešnosť detí podstatne ovplyvnila skutočnosť, že ich rozloženie na ploche bolo v porovnaní s minulým rokom oveľa vhodnejšia. Väčšina detí sa na ploche papiera orientovala samostatne, vyplnila celú plochu,  dokončila požadovanú grafickú stopu do konca riadku. Spôsobilosť zachovávať smer požadovanej grafickej stopy a istota prejavu je v celku veľmi dobrá. Výsledky sú podstatne lepšie ako v minulom školskom roku, čo sa prejavilo v pružnejších reakciách detí  na pokyny učiteliek, v zlepšení uvoľnenosti rúk, zápästia, grafický materiál držia dominantnou rukou, kvalita držania grafického materiálu je dobrá, deti majú vypestovaný návyk na správne držanie tela, sedu pri písaní, držania ceruzky, neotáčanie zošitom, pracovným listom a vzdialenosť očí od papiera. Pri nácviku grafomotorických zručností v pracovných listoch a v zošitoch boli zaraďované grafomotorické a uvoľňovanie cvičenia a postupy. V súčasnej dobe môžeme hodnotiť úroveň grafomotorických zručností kladne. Jemnú motoriku si deti ďalej precvičovali navliekaním koráliek, využívaním pracovných techník – lepenie, strihanie, krčenie a skladanie papiera a ohýbanie rôznych druhov drôtu. Technicky správne zvládli konštruovanie z rôznych stavebníc podľa predlohy i podľa vlastných predstáv. Úroveň techniky strihania sa overovala pri strihaní predkresleného tvaru. Pozorovaním bolo zistené, že deti celkom dobre ovládajú techniku strihania, majú osvojené základy bezpečnej práce a pracovnej disciplíny. Ľavoruké deti pracovali s nožnicami pre deti ľavoruké. V priebehu šk. r. deti bez problémov dokázali používať návyky sebaobsluhy a hygieny. Samostatne sa dokázali obliekať, zobliekať, obúvať a vyzúvať. Veľkým problémom pre deti je viazanie šnúrok. V školskej jedálni deti sa využívali návyky kultúrneho stolovania, predškoláci používali príbor. V priebehu  šk. r. boli deti vedené k starostlivosti o prostredie o jeho čistotu a estetiku.
Prosociálna, environmentálna, zdravotná výchova a Práva dieťaťa boli plánovane podľa tém s cieľom v integrácie všetkých výchovných zložiek edukačného procesu. Ich obsahová náplň sa uskutočňovala v súlade s požiadavkami Štátneho vzdelávacieho programu a to predovšetkým pomocou hier, zážitkového učenia. Pri výbere metód, foriem a prostriedkov sa zohľadňovali aktuálne výchovné potreby, vývinové a vekové osobnosti  ako aj podmienky školy.

Zameranie a výchovno – vzdelávacia orientácia školy vychádzala zo skúseností, z analýzy dosiahnutých výsledkov práce, potrieb detí, materiálno – technického zabezpečenia a personálneho obsadenia materskej školy. 


2. Zhodnotenie úrovne pedagogickej práce učiteliek :

Úroveň pedagogickej práce učiteliek spočívala:
           vo výchovno – vzdelávacom procese ,
           v plánovaní ,
           v práci na sebe ,
           v uplatňovaní tvorivosti ,                 
           v plnení odporúčaní školského roka 2010/2011
           výchovno-vzdelávací proces

Vstupnou pedagogickou diagnostikou sa zistila vedomostná úroveň a zručnosti detí, ich schopnosti, skúsenosti, na základe týchto zistení sa vytýčili ciele výchovno – vzdelávacej činnosti, aktivity a ich plnenie.
           v plánovaní
           zvolenie vhodných tém / podľa Školského vzdelávacieho programu, aktuálnosti,
            požiadaviek rodičov   a prostredia školy
          stanovenie cieľov / Štátny a školský vzdelávací program základný dokument / :  
·                      ·         pri plánovaní zachovať  všetky výchovné zložky v procese, ich integrácia, postupnosť, náväznosť, náročnosť,
·                      ·         plánovanie vhodných hier a činnosti, aktivít,  
·                      ·         určenie časového priebehu realizácie tematického plánu,
·                      ·         plnenie dlhodobých cieľov školy, 
   ·         práci na sebe.   
Učiteľky sa  pravidelne zúčastňovali  pedagogických porád. Jedna učiteľka sa zúčastňuje kontinuálneho vzdelávania, ktoré uskutočňuje Metodicko – pedagogické centrum v Prešove. 

         v uplatňovaní  tvorivosti
·                      ·         výchovno-vzdelávacia činnosť bola zameraná na tvorivú dramatiku s využívaním  prvkov tvorivej dramatiky, dramatizácie, bábkových divadiel.  Pri práci sa využívali  aj svojpomocné pomôcky zhotovené z rôzneho materiálu.
·                      ·         v plnení opatrení zo školského roku 2010/2011

Tieto opatrenia boli všetky splnené. Aj naďalej budeme spolupracovať s rodičmi, s odborníkmi a zriaďovateľom a pod. Budú sa uskutočňovať pedagogické porady, kontrolná činnosť.


3.  Zhodnotenie výsledkov riadiacej práce:

Materská škola pracovala podľa vypracovanej dlhodobej koncepcie a jej zamerania. Koncepčný zámer bol pravidelne prejednávaný na zasadaniach rady školy. Plynulú výchovno – vzdelávaciu činnosť zabezpečovalo efektívne plánovanie cieľov a úloh zo Školského vzdelávacieho programu.  . Vnútroškolská kontrola sa zabezpečovala v zmysle plánu kontrolnej činnosti rôznymi formami. Výsledky kontroly sa analyzovali na pedagogických a pracovných poradách.  Pedagogická  dokumentácia bola vedená v zmysle platnej legislatívy. Priestory školy, v ktorých sa uskutočňoval výchovno – vzdelávací a celkový pobyt detí bol vyhovujúci. Triedy boli vždy esteticky  upravené a prispôsobené na proces. Dodržiavala sa bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci. V triedach sa viedli zošity o zdravotnom stave detí a drobných úrazoch. Riaditeľka školy viedla evidenciu o pracovných úrazoch v súlade s platnou legislatívou. Pracovný poriadok spolu s vnútorným poriadkom školy vytvárali efektívny prostriedok riadenia. Jednotlivé subjekty výchovy školy, rodina, rada školy, zriaďovateľ  boli súčasťou realizácie cieľov. Spolupráca medzi týmito subjektami bola rozpracovaná v PPŠ a plnená podľa termínov. Okrem týchto subjektov MŠ spolupracovala so  Základnou školou na Maurerovej ulici. Agenda o deťoch bola vedená v zmysle platnej legislatívy. Viedli sa zápisnice z porád pedagogických a  prevádzkových.
          4. Zhodnotenie úrovne spolupráce MŠ – rodina, MŠ – inštitúcie

a/ Materská škola – rodina
·                      ·         pravidelná účasť na schôdzkach  rodičovského združenia,
·                      ·         problémy detí vo výchove riešené individuálnymi pohovormi,
·                      ·         spolupráca školy a rodiny pri organizovaní aktivít školy / Šarkaniáda, Úcta k starším,  Mikuláš a Vianoce, Karneval, Deň matiek, Športový deň, Rozlúčka so školou a pod./.
b/ Materská škola -  základná škola a knižnica
·                      ·         návšteva detí MŠ v 1. ročníkuZŠ
·                      ·         využívanie telocvične ZŠ v 2.polroku šk. r. na pohybové aktivity
·                      ·         návštevy  knižnice s dramatizáciou rozprávok

c/  Materská škola – základná umelecká škola
·                      ·         koncert deti ZUŠ – pre deti materskej školy,       

Spoluprácu, ktorá bola v priebehu šk. r. 2011/2012 so všetkými inštitúciami v meste, ale aj
v okrese hodnotím ako dobrú. Upevňovali sa pozitívne medziľudské vzťahy pri všetkých stretnutiach.

e) Údaje o počte zamestnancov a plnení kvalifikačného predpokladu
pedagogických zamestnancov školy

Počet zamestnancov
Zamestnanci:
počet:
pedagogickí zamestnanci
4
prevádzkoví zamestnanci
1




·        Celkom
5

Odborná a pedagogická spôsobilosť
Celkový počet pedagogických zamestnancov:         
4
z toho odborne a pedagogicky spôsobilých:
4
z toho odborne alebo pedagogicky nespôsobilých:
0

f) Údaje o ďalšom vzdelávaní pedagogických zamestnancov školy

Typ ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov
Začalo
Pokračuje
Ukončilo
Funkčné štúdium na funkciu riaditeľky
0
0
0
Adaptačné vzdelávanie
0
0
0
Rozširujúce štúdium – kontinuálne vzdelávanie
1
0
0
CELKOM
1
0
0

g) Údaje o aktivitách a prezentácii školy na verejnosti

·        ·         Šarkaniáda – zhotovenie šarkana spolu s rodičmi, každé dieťa ho predvedie na školskom dvore
·        ·         Deň úcty k starším – kultúrny program detí s odovzdávaním darčekov pre starých rodičov .
·        ·         Denné zabezpečovanie pitného režimu pre deti v triedach v spolupráci so školskou jedálňou na Hlavnej ul.
·        ·         Oslavy menín a narodenín detí s blahoželaním         
·        ·         Zdobenie vianočných stromčekov v meste
·        ·         Posedenie pri vianočnom stromčeku, kultúrny program s Mikulášom
·        ·         Inštalovanie vtáčích búdok – prikrmovanie vtáčikov v zimnom období
·        ·         Karneval deti
·        ·         Marec mesiac knihy – návšteva Mestskej knižnice, čítanie rozprávok deťom
·        ·         Deň Zeme
·        ·        Deň matiek  - kultúrny program a odovzdanie  pripravených darčekov pre mamičky
·        ·        Výlet detí do ZOO v Spišskej Novej Vsi
·        ·        Rozlúčka s predškolákmi  
  
h) Údaje o projektoch, do ktorých je škola zapojená

Údaje o projektoch  :
            Projekt  „Veselé zúbky“ multimediálny projekt
  
ch) Údaje o výsledkoch inšpekčnej činnosti vykonanej ŠŠI v škole

 V školskom roku 2011/2012 sa v materskej škole inšpekcia neuskutočnila
           
i) Údaje o priestorových a materiálno-technických podmienkach školy


Materská škola svojou polohou a veľkosťou pripomína „školu rodinného typu“. Má kapacitu 2 tried. V zmysle školského  zákona a kapacity naplnenia tried, jej maximálna kapacita je 30 detí.
 Škola k svojej činnosti využíva prízemie a poschodie. Na prízemí sa nachádza herňa spojená so spálňou využívaná pre mladšiu vek. kategóriu, spoločné vstupné priestory – vstupná chodba, spoločná umyváreň +WC /pre obe triedy /, šatňa pre ml. vek. kategógiu detí a spoločná jedáleň s výdajňou podávaných jedál zo školskej kuchyne. Súčasťou školy je rozsiahly areál situovaný mimo hlavnej cesty a rozsiahlou školskou záhradou aj s ihriskom využívaným detskými dopravnými prostriedkami a loptovými hrami. V areáli školskej záhrady sa nachádza murovaná garáž využívaná na detské pomôcky, hračky a náradia na pobyt detí vonku. Na prvom poschodí sa nachádza herňa spojená so spálňou pre deti staršej vek. kategórie ako aj samostatná šatňa, kancelária a pôjd, ktorý slúži na odkladanie didaktických, učebných ako aj vlastnoručne zhotovených pomôcok na výchovný proces v MŠ. Naša materská škola nie je rozlohou veľká, no jej estetika a farebnosť svedčí o tom, že deťom, ktoré prichádzajú do MŠ sa páči a radi sa do nej dennodenne vracajú. Škola je situovaná na juhozápad čím slnečné lúče na nás svietia po celý deň pobytu.
Materiálne podmienky školy závisia od prideleného rozpočtu mesta. Škola nemá dostatok moderných učebných pomôcok a pedagogickej literatúry.
Poplatky od rodičov za neinvestičné výdavky sa používajú aj na prevádzkové náklady materskej školy. Vybavenie tried novým funkčným a moderným nábytkom, detskými stolmi a stoličkami, ležadlami, interaktívnou tabuľou sme zakúpili za finančné prostriedky získané sponzorsky.
           Súčasťou materskej školy je aj výdajná školská jedáleň.

j)  Cieľ, ktorý si materská škola určila v koncepčnom zámere v školskom roku
2011/2012 a vyhodnotenie jeho plnenia

Všeobecnou úlohou Koncepčného zámeru materskej školy je zadefinovať základné línie rozvoja školy v období nasledujúcich piatich rokov v oblasti výchovy a vzdelávania, materiálno – technického zabezpečenia, celoživotného vzdelávania pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy . Koncepčný zámer a ciele školy vychádzajú z celkového cieľa predprimárneho vzdelávania, ktorým je  doviesť  každé dieťa na konci jeho predškolského obdobia k tomu, aby v rozsahu svojich osobnostných predpokladov získalo veku primeranú fyzickú (perceptuálno-motorickú), psychickú (kognitívnu) a sociálnu (sociálno-emocionálnu) samostatnosť a základy kompetencií dôležitých pre jeho ďalší rozvoj a učenie, pre život a vzdelávanie: základy pre zdravé sebavedomie a sebaistotu, pre schopnosť byť samo sebou a zároveň sa prispôsobiť životu v spoločenskej komunite. Pri plnení tohto cieľa sa opierame o bohaté tradície, dobrú spoluprácu s rodinou a flexibilita pedagogických pracovníkov.  

SWOT ANALÝZA MATERSKEJ ŠKOLY
SILNÉ STRÁNKY
SLABÉ STRÁNKY


*      - pozitívna socio-emocionálna klíma v škole,
*      - vysoký záujem rodičov o umiestnenie detí do     materskejškoly
*     -100% kvalifikovanosť pedagogických zamestnancov,
*      - záujem  pedagogických zamestnancov o  ďalšie vzdelávanie,
*       -kreativita a iniciatíva pedagogických zamestnancov,
*       -záujem pedagogických zamestnancov podieľať sa na aktivitách školy, aj mimo pracovného času
*     - ŠVP pripravený na mieru podmienkam MŠ
*     - pripravenosť detí na vstup do ZŠ,
*    -  dobra spolupráca so základnou školou, CVČ, mestskou knižnicou
*     - imidž MŠ ako zariadenia rodinného typu    
       -zrekonštruované  sociálne  zariadenie  pre deti a zamestnancov
*     

*     - nedostatočná kapacita predškolského zariadenia
*       -dovážanie stravy
          - odmeňovanie pedagogických zamestnancov
*     -  nedostatok finančných prostriedkov pre    
         školu
       -potrebná rekonštrukcia fasády budovy a výmena  starých okien za plastové
*      
*      



                  PRÍLEŽITOSTI
OHROZENIA


*       záujem rodičov o kvalitnú výchovu a vzdelávanie ich detí založené na princípoch dobrého partnerstva,
*       informovanosť prostredníctvom médií,
*       zdokonaľovať komunikačné kompetencie,
*       využívanie možností prípravy a  realizácie nových projektov z prostriedkov EÚ

*       zmena legislatívy
*      




Koncepcia rozvoja materskej školy na obdobie rokov 2011 -2015 vychádza predovšetkým zo    spracovanej SWOT analýzy školy, v ktorej sú identifikované silné a slabé stránky školy, možnosti, ale aj ohrozenia jej ďalšieho rozvoja. Na základe tejto analýzy sme definovali 4 kľúčové oblasti jej ďalšieho rozvoja:

1.     Zvyšovanie kvality výchovno – vzdelávacieho procesu v materskej škole.
2.     Podpora ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov školy.
3.     Zlepšenie úrovne materiálno – technického vybavenia školy.
4.     Aktívne vyhľadávanie a využívanie doplnkových zdrojov financovania školy.

  1. Zvyšovanie kvality výchovno – vzdelávacieho procesu v materskej škole.

Naša materská škola od septembra 2009 aktívne pracuje so Školským vzdelávacím programom „Cesta do ríše poznania“, ktorý nadväzuje na Štátny vzdelávací program ISCED .
Základný obsah predprimárneho vzdelávania je stanovený tak, aby v náväznosti na súčasné trendy vo vzdelávaní zodpovedal cieľom a zámerom predprimárneho vzdelávania, doviesť každé dieťa na konci jeho predprimárneho obdobia k tomu, aby v rozsahu svojich osobnostných predpokladov získalo veku primeranú fyzickú, psychickú a sociálnu samostanosť a základy kompetencií dôležitých pre jeho ďalší rozvoj a učenie, pre život a vzdelávanie: základy pre zdravé sebavedomie a sebaistotu, pre schopnosť byť samo sebou  a zároveň sa prispôsobiť životu v spoločenskej komunite.
Prioritou v tejto oblasti je príprava 5 – 6 ročných deti a deti s odloženou školskou dochádzkou na vstup do základnej školy. Ostatné vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania sú obsiahnuté v školskom vzdelávacom programe.
 
2.    Podpora ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov školy

Kontinuálne vzdelávanie pedagogických zamestnancov:
Je súčasťou celoživotného vzdelávania, je to proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobností pedagogického zamestnanca potrebný  na výkon pedagogickej činnosti a na výkon odbornej činnosti.  Po prijatí zákona o pedagogických zamestnancoch vedenie materskej školy sa zameralo na tieto druhy kontinuálneho vzdelávania: 
-          adaptačné vzdelanie: cieľom bude u začínajúceho pedagogického zamestnanca si overiť profesijné kompetencie, ktoré sú potrebné pre výkon činností samostatného pedagogického zamestnanca,
-          funkčné vzdeláva nie: cieľom, ktorého bude pripraviť pedagogického zamestnanca na výkon v riadiacej činnosti a získať tým profesijné kompetencie,
-          aktualizačné vzdelávanie: cieľom, ktorého je u pedagogického zamestnanca udržanie si profesijných kompetencií potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti,
-          inovačné vzdelávanie: cieľom je obnovovanie a zdokonaľovanie profesijných kompetencií potrebných na štandardný výkon pedagogickej činnosti,

3.    Zlepšenie úrovne materiálno – technického vybavenia školy.
 Vzhľadom na modernizáciu vo výchovno-vzdelávacom procese musíme prispôsobiť požiadavky aj na modernizáciu učebných pomôcok, preto pri každej úspore finančných prostriedkov, pri výzvach na projekty, v rozpočte materskej školy určitá časť týchto obmedzených finančných prostriedkov bude vyčlenená na zakúpenie moderných učebných pomôcok.

4.   Aktívne vyhľadávanie a využívanie doplnkových zdrojov financovania aktivít školy.
Materská škola sa v budúcom období bude usilovať o získanie dodatočných zdrojov financovania aktivít materskej školy (štátne fondy, nadačné fondy, EÚ, ..).
 
k) Oblasti, v ktorých materská škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých sú nedostatky a treba úroveň výchovy a vzdelávania zlepšiť vrátane návrhov a opatrení

Práca vnútroškolských orgánov riadenia v školskom roku 2011/2012:

Pedagogická rada
Pedagogickú radu školy zvoláva jej riaditeľka. Jej členmi sú všetci pedagogickí a výchovní zamestnanci. Pracuje  podľa osobitného plánu. Na zasadnutiach pedagogickej rady informuje riaditeľka o najaktuálnejších a najzávažnejších úlohách vo výchovno-vzdelávacom procese, o úlohách v oblasti legislatívy, o školskej legislatíve. Každé zasadnutie pedagogickej rady musí byť kvalitne pripravené čo sa týka obsahovej stránky.
V školskom roku 2011/2012 bolo uskutočnených:
                                  
                              
- úvodná
1 (schválenie dokumentov potrebných pre šk. rok 2011/2012)

- riadna
4  (podľa plánu)


      
Veľkú pozornosť budeme aj naďalej venovať:
-          preštudovaniu nových materiálov, ktoré prispejú k skvalitneniu výchovno-vzdelávacej          
práce,
-          dať priestor na diskusiu pedagogickým zamestnancom, vypočuť si ich názory a zladiť      s ostatnými názormi učiteliek. 
            
Dochádzka učiteliek do zamestnania

            Dochádzka učiteliek do zamestnania bola dobrá.

  
Opatrenia na školský rok 2012/2013

V oblasti riadenia:
-          vytvárať podmienky pre ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov,  orientované na právne vedomie pedagogických zamestnancov, na využívanie nových foriem a metód práce vo východno-vzdelávacom procese – oboznámenie sa s novým školským zákonom, štátnym vzdelávacím programom a školským vzdelávacím programom,
Termín: september 2012 a stály                                  Zodp.: riad. školy
-          riadiť a kontrolovať prácu zamestnancov, dbať na spravodlivé finančné ohodnotenie zamestnancov, ktorí si svedomite plnia všetky úlohy,
Termín: september 2012 a stály                                  Zodp.: riad. školy
-          utvárať priaznivé pracovné podmienky a zaisťovať bezpečnosť a ochranu zdravia pri
práci
Termín: september 2012 a stály                                  Zodp.: riad. a zást. riad. pre MŠ
-      utvárať priaznivé podmienky na zvyšovanie odbornej úrovne zamestnancov a na         
      uspokojovanie ich sociálnych potrieb,
Termín: v priebehu roka                                              Zodp.: riad. školy
-          zabezpečiť, aby nedochádzalo k porušovaniu pracovnej disciplíny,
Termín: počas škol. roka                                             Zodp.: zást. riad. pre MŠ
-          zabezpečiť prijatie včasných a účinných opatrení na ochranu majetku zamestnávateľa,
Termín: počas škol. roka                                             Zodp.: riad. školy


Pre všetkých pedagogických zamestnancov

-          V pedagogickom procese klásť dôraz na rozvoj komunikačných schopností detí.
Uplatňovať aktivizujúce metódy a formy práce, problémové učenie, posilňovať schopnosť sebahodnotenia a hodnotenia detí. Podporovať rozvoj grafomotorických zručností detí a rozvíjať komunikačnú schopnosť.
-      V prípade detí predprimárneho veku s narušenou komunikačnou schopnosťou   
využívať logopedické služby, služby špeciálnych pedagógov a psychológov.

                                  (2)

Uplatňované výchovno-vzdelávacie plány

Základným dokumentom pre výchovno-vzdelávaciu činnosť v materskej škole je podľa § 5 a § 6 zákona 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní  (školský zákon)  a o zmene a doplnení niektorých zákonov základným dokumentom: Štátny vzdelávací program ISCED O , na ktorý nadväzuje Školský  vzdelávací program: „Cesta do ríše poznania“ a Ministerstvom školstva SR zo dňa 23. marca 2005 pod č. CD-2005 5750/9051 – 1:091
schválený:
·                      ·         Rozvíjajúci program výchovy a vzdelávania detí s odloženou povinnou školskou    
                   dochádzkou v materských školách
·                      ·         Program výchovy a vzdelávania detí v materských školách


Pri výchovno-vzdelávacej práci sa ďalej využívajú schválené metodiky,  ako aj metodické listy a literatúra z Metodicko-pedagogického centra v Prešove a vydavateľstiev ROKUS Prešov a PORTAL Praha.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára